M. van Gils

“Op 31 mei 2012 kregen mijn collega’s en ik een training Klantgerichtheid en communicatie. Deze werd gegeven door Ronald Dingerdis. Het was een ontzettend leuke dag waarin de klant centraal stond. Nu blijkt dat de klant toch andere behoeftes heeft dan wij dachten. Doordat we dit weten kunnen we de klant nu anders benaderen. Dit door in het telefoongesprek de naam van de klant te herhalen. Goed doorvragen om erachter te komen wat de behoeftes van de klant echt zijn .

Wat voor mijzelf zeer bruikbaar is het gegeven hoe je een boze klant telefonisch rustig kunt krijgen zodat je toch een net telefoongesprek kunt hebben. De klant moet alsnog met een tevreden gevoel kunnen ophangen.

We kregen een test om te kijken op wat voor manier je communiceert. Dit bleek voor veel mensen toch anders te zijn dan ze dachten.

De training werd op een leuke, gezellige manier gegeven waarin iedereen werd betrokken. Van korte rollenspellen tot losse vragen. Door deze losse vragen kwamen er vanzelf antwoorden op wat de klant nu eigenlijk wilt en hoe deze ons ziet.

We hebben deze dag echt als team gehandeld. Hierdoor merk je dat eigenlijk alles veel beter loopt.

Kortom: door samenwerken en goed naar elkaar te luisteren kun je de klant al een heel stuk voor je bedrijf winnen.

De belangrijkste inzichten die ik uit de training heb gehaald zijn hoe je een klant telefonisch makkelijk rustig kunt krijgen zodat ze toch een voldaan gevoel hebben als het telefoon gesprek beëindigd is. Bewuster naar de klant luisteren. Luisteren of er achter hun woede misschien een heel ander probleem zit.

Het meest waardevolle vond ik hoe je telefonisch de klant rustig kunt krijgen. Dit omdat ik 8 uur per dag achter de telefoon zit. Wat de klant nu eigenlijk precies van een bedrijf verwacht is vaak net iets anders dan wat het personeel zelf denkt. Dit zijn zeer belangrijke gegevens om de klant goed te kunnen bedienen. Voor mijn gevoel heb ik deze dag niets gemist.”

http://eepurl.com/gjKa2X
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/