Het geheim achter 2-weg MIB-mentoring

2-weg MIB-mentoring slaat een brug tussen generaties

Mentoring is een proces waarbij op informele wijze kennisoverdracht plaats vindt. Ondersteuning geboden wordt met als doel de ander professioneel te ondersteunen, te begeleiden in werk of carrière. Een mentor zal zijn kennis en ervaring kunnen delen aan iemand die van hem of haar wil leren. Hierbij is leeftijd ondergeschikt, mentoring gaat uit van expertise, wijsheid of ervaring die overgedragen wordt.

Ronald Dingerdis tijdens masterclass voor Millennials en senior Professionals; persoonlijk leiderschap ‘Ikigai – Wat is jouw reden van bestaan?’

Ik gebruik graag mentoring als basis om millennials mee te inspireren en kennis met ze te kunnen delen, en met succes. Ook in bedrijven waar ik kom zie ik leiders millennialmagneten worden. Wanneer ik gevraagd word om te helpen is de stemming eerst heel anders, is er weerstand in het willen werken met millennials. In de afgelopen 25 jaar dat ik bedrijven begeleid zijn dit dan ook de vijf meest gehoorde irritaties in het omgaan met nieuwkomers:

  • Ze denken dat ze alles beter weten, hebben een grote mond en zijn bij de eerste tegenslag al gefrustreerd.
  • Waarom doen ze niet gewoon wat ze gezegd wordt, dat voorkomt een hoop fouten.
  • Ik moet ze wel “100x” hetzelfde uitleggen.
  • Opleiden doe je altijd voor een ander, ze gaan uiteindelijk toch weer weg.
  • Ze willen niet onderaan de ladder beginnen, ze denken dat ze direct werk mogen doen waar professionals jaren over gedaan hebben om aan te leren. Uiteraard verwachten ze daarbij ook nog eenzelfde beloning als senioren krijgen.

Wanneer iemand het niet goed doet, is het hem of haar nog niet goed aangeleerd!

Everything starts with Why?

Senior professionals denken meer in organisatiedoelen en millennials in carrière doelen zeggen onderzoekers. Dat geeft vaak een mismatch in verwachtingen, in het nadeel van de millennials.

Omdat het bedrijfsleven denkt in team- en organisatiebelang, krijgen millennials al snel een imago van egoïstisch of zelfs egocentrisch wanneer ze persoonlijke doelen nastreven.

‘Je kunt alles bereiken wat je maar wilt’ zijn woorden waar millennials mee zijn opgegroeid. Die woorden verliezen snel hun glans wanneer millennials een glazen plafond ervaren. Niet alles kan of gaat even snel gaat als millennials verwachten.

Toch zijn de verschillen minder groot dan je denkt, wanneer ik de top 3 behoeften van millennials afzet tegen die van senior professionals in het omgaan met elkaar, dan zie ik in de praktijk meer overeenkomsten dan verschillen.

Millennials Senior professionals Kans
Ik wil NU een impact maken en een zinvolle bijdrage leveren



Ik wil dat je snel zelfstandig kunt werken, mijn manier aanleren geeft je een voorsprong en voorkomt dat je eerder gemaakte fouten maakt Elkaars diepere motiveren achterhalen legt al snel de basis voor oplossingen en bouwt een brug tussen generaties.

Ik wil aan mijn carrière werken


Ik wil dat je aan organisatiedoelen werkt

De WHY- vraag stellen, ‘Wat maakt dat jij dat vindt, -wil of -verwacht?’,
Ik wil mij graag persoonlijk ontwikkelen


Ik wil je graag vertellen wat je nodig hebt om succesvol in je werk en leven te zijn

genereert direct kansen en mogelijkheden voor zowel millennials als senior professionals.
De WHY- vraag durven stellen opent deuren; ‘Wat maakt dat jij dat vindt, -wil of -verwacht?’

WII-FM What’s In It For Me?  –  Wat word ik er beter van?

Oplossingen zijn vaak makkelijker dan we denken, samenwerken is al snel positief wanneer we een stukje meer nieuwsgierigheid naar elkaar hebben. Met plezier en motivatie samen-werken aan de toekomst is zeker geen utopie.  

  • Je kunt millennials een impact geven èn ze waardevolle lessen leren die wonderen hun carrière een boost geeft.
  • Je kunt millennials aan hun carrière laten werken èn zorgen dat organisatiedoelen gehaald worden.
  • Je kunt als leider met 10 minuten tijd investeren, één uur winnen èn ook een millennialmagneet worden.

2-weg MIB Mentoring maakt het mogelijk. Het is een proces om in een open sfeer kennis te willen delen, waarbij van elkaar leren de succesformule is. Er zit geen dwangmatig model van kennisoverdracht achter.

Het is gebaseerd op een modern ‘businessmodel MIB generatie’, een model om tot praktische inzichten te komen met betrekking tot kennisuitwisseling door te focussen op kennisdragers, doelen, behoeften, verlangens en omgeving.

Dit heeft als voordeel dat er veel vrijheid en ruimte voor reflectie blijft, door het adviserende karakter is het proces minder dwangmatig en sturend. De openheid werkt bevrijdend, het inspireert om steeds meer te willen weten. Het ontlokt ook sub-assertieve mensen assertief te worden. Het doet wonderen voor het zelfvertrouwen en eigenwaarde van millennials.

Samen ervaringen opdoen is wat dit leerproces waardevol en vooral ook plezierig maakt. Voor alles is een tijd en een plaats, met 2-weg MIB mentoring combineer je meerdere vormen van leiderschap en manieren van kennisoverdracht.

Synergie door de wisselende rol van mentor zijn

Bij 2-weg MIB mentoring draagt de mentor zijn kennis aan de mentee over. Ervan uitgaande dat beiden een expertise hebben, stroomt de kennis twee kanten op wanneer mentor en mentee van rol wisselen. Zo krijgt de senior professional op zijn beurt weer kennis van nieuwe hedendaagse technieken, kennis en inzichten van de millennial.     

De holistische aanpak van de wisselende rol van de mentor en mentee maakt dat er inzichten ontstaan die vooraf niet in te schatten zijn. Het veroorzaakt een sneeuwbaleffect in leren van elkaar, omdat inzichten weer leiden tot meer inzichten. Waardoor dit proces een praktische invulling is voor een leven lang leren.

Mijn ervaring is dat senior professionals met een paar kleine aanpassingen in hun aanpak al snel een mentor of coach worden die jongeren aantrekt.

Met 10 minuten investeren 1 uur tijd winnen

De veel gehoorde opmerking van mensen die nieuwkomers begeleiden is ze er niet genoeg tijd is om nieuwkomers effectief te begeleiden. 2-weg millennials mentoring is een actieve vorm van versneld leren die een leerrendement kent tussen de 50 en 90%. Heel anders dan de oude manier van kennisoverdracht waarbij een leerrendement tussen de 5 en 30% gehaald wordt.  

Het leerproces binnen 2-weg MIB mentoring maakt dat het geleerde direct in het geheugen wordt opgeslagen. Het hoge leerrendement maakt dat het geleerde beter wordt onthouden en herhalingsvragen voorkomen worden. Zo win je kostbare tijd, ik zie leiders dan ook tijd overhouden.

Tijd die overblijft om aan de strategie van het team, de afdeling of organisatie te werken. Doordat leiders bij de uitwerking van nieuwe ideeën anderen betrekken, ontstaat een inspirerende leeromgeving die mensen aantrekt mee te willen doen. Krijg je volgers die graag aan de doelen van leiders werken.               

Het proces inspireert, motiveert en geeft millenials de impact waar ze zo naar verlangen. Daarom blijven millennials graag bij een bedrijf of organisatie werken, vaak veel langer dan ze zich vooraf hadden voorgenomen.  

2-weg MIB mentoring, een praktische invulling van een leven lang leren …. omdat werken wel leuk moet blijven!

Wil je meer weten of deze vorm van mentoring voor jou als persoon, team, afdeling, bedrijf of organisatie laat dan hieronder een bericht achter en ik neem contact met je op.

Op jouw succes! – Ronald Dingerdis –

http://eepurl.com/gjKa2X
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/