Een couplies om jongeren mee te motiveren

Hoe een couplies, in plaats van selfie, de ommekeer in motivatie jongeren teweegbracht

Een diagnosetool veroudert wanneer deze geen update krijgt. Wanneer je geen updates laadt zal de tool zijn waarde langzaamaan gaan verliezen, omdat het de meeste recente situaties niet meer begrijpt.

En dat is waar ik zo vaak tegen aanloop in de bedrijven, jongeren en de mening dat ze lui, tegendraads en ongeïnteresseerd in het vak zijn. De jongeren van tegenwoordig zijn anders dan de jongeren van vroeger wordt er vaak gezegd, ze betwisten mijn leiderschap en doen niet wat ik ze zeg, wat ze moeten doen of vragen telkens WAAROM NIET aan me, tot ik er boos van word.

Niet zo vreemd overigens dat veel leiders die met jongeren werken er geïrriteerd of boos van worden. Zijn jongeren dan zo anders dan vroeger? Dan toen wij jong waren?

Deze week kreeg ik het bericht dat een tweede student van een bepaalde opleiding zelfmoord had gepleegd. Het zal jouw kind maar zijn. Het aantal zelfdodingen onder jongeren neemt toe, tijd voor een update aan kennis om een juiste diagnose over wat jongeren inspireert te kunnen stellen. Tijd voor een old school aanpak, onderzoeken en kennis opdoen om te begrijpen wat er misgaat.

Ja jongeren zijn wel degelijk anders dan wij vroeger, ze krijgen kennis die wij nooit hebben gehad. Ze zijn mondiger gemaakt dan wij vroeger mochten zijn en hebben vaak ouders die veel voor ze oplossen, ze positief stimuleren en in de bres springen daar waar wij de noodzaak denken te zien. Ze zijn verslaafd geraakt aan social media en wij kunnen ons niet voorstellen dat we letterlijk geluk hormonen weghalen in hun hoofd wanneer de smartphone in het kastje opgeborgen moet worden. Social media werkt verslavend hebben onderzoekers ontdekt, het zorgt ervoor dat er een gelukshormoon loskomt waardoor ze zich fijn voelen. Wanneer ze tegen je spreken is dat met een stem en houding vol zelfvertrouwen. Ze lijken zeker en doen alsof ze alle antwoorden hebben, gedrag wat ze vaak van vloggers op YouTube hebben overgenomen. In de praktijk zijn ze vaak onzeker en hebben weinig tot geen antwoorden, maar die diagnose stellen we vaak niet.

Ze willen graag snel een impact maken in alles wat ze doen. Vroeger volstond het om te zeggen wat je moest doen om het vak te leren, tegenwoordig is het handiger wanneer jij vraagt hoe ze opdrachten denken op te lossen of geef je ze wat kennis en vraag je hoe ga je het aanpakken?  Vaak genoeg lopen ze vast en vragen je wat ze moeten doen, de timing van vertellen is belangrijk. Pas wanneer ze vragen hoe ze het kunnen oplossen, zeg je wat ze aan kennis nodig hebben, anders oogst je louter irritatie wanneer je begint met vertellen. Begin bij de waarom vraag, waarom is het handig dat ze het op jouw manier doen en praat erover.

Het motiveert jongeren wanneer ze mee mogen doen en denken, het maakt ze leergierig en ze krijgen die impact in het leerproces omdat je ze behandelt als jongvolwassenen. Een coachende aanpak die jongeren motiveert, meedoen geeft betrokkenheid. Dat maakt alle verschil, ze zijn niet tegen ons, ze willen alleen weten waarom jouw manier handig is.

Hierbij een reactie van een praktijkbegeleider tijdens de training omgaan met jongeren die ik geef: Ik heb net mijn leerling geappt. Ik had hem namelijk de deur gewezen en volgende week hoefde hij niet meer terug te komen. Ik heb hem gevraagd of hij maandag met mij een gesprek wil hebben omdat ik niet meer wil dat hij weg gaat. Ik heb de leerling de opdracht gegeven om maandag een lijst te maken met wat hij lastig vindt in zijn werk/ opleiding en wat er volgens hem beter kan om dat te bereiken. Zodat we een leerplan kunnen maken hoe we hem dat kunnen aanleren. Tevens moet hij aangeven hoe ik hem kan helpen te slagen in zijn opleiding, wat ik als teamleider kan doen om hem te helpen, en hoe ik hem het beste kan helpen. De leerling heeft geantwoord: GRAAG!

Hoe een update onze diagnosetool nieuw leven inblaast, de jeugd en ons bedrijf krijgt zo een toekomst en wij kunnen er trots naar kijken en zeggen ik was erbij.

En bij succes, maak eens een zelfportret foto van jullie twee (couplies noem je dat, geen selfie zoals ik vaak hoor) en plaats dat op sociale media. Een tool die begrepen wordt door jongeren, een tool waar je succes deelt. Zo maak je jezelf aantrekkelijk voor anderen en voordat je het weet ben je een jongeren magneet geworden.

Ronald Dingerdis

http://eepurl.com/gjKa2X
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *