De kenmerken van hedendaagse millennials

Ik werk graag en veel met millennials, ze blijven mij verrassen. Ze hebben zoveel mogelijkheden, kennis en durf en willen zo graag ook een impact maken. Of ik ze wat mag leren, we samen optrekken of zij mij meenemen in noviteiten, altijd is er magie wanneer we samen aan oplossingen werken. Ik realiseer mij dan ook terdege dat zij de toekomst bouwen die wij ons toewensen, iets waar ik ze graag bij help.

Ze zijn op 4 gebieden anders dan “vroeger”:

  • Ouders (opvoeding)
  • Ongeduld
  • Techniek en
  • Milieu/ omgeving

Wat me door de jaren heen opvalt is dat millennials veel minder zelfvertrouwen hebben dan ze doen overkomen, veel stress ervaren over hun prestaties en nog voordat ze de arbeidsmarkt opkomen al vragen wat hun meest zinvolle bijdrage aan het werkzame leven kan zijn. Opvallend van de groep studenten en 20-ers is dat het aantal wat antidepressiva slikt zorgwekkend blijft toenemen. Er vallen steeds meer millennials uit, onder hoogbegaafden is het aantal zelfs gestegen tot 80%. Wat zegt dat over hun en onze toekomst? ons?

Het zelfvertrouwen van millennials verdampt daardoor sneller dan we ons vaak beseffen. Een voorbeeld hierbij is een examentraining waarbij jongeren vrijwillig zich lieten beoordelen met een nieuw examensysteem.

Aan het einde van de dag was er nog een forum discussie waarbij de aanwezige millennials in een line-up op het podium vragen werd gesteld door de examinatoren. Eén van de jongeren, die zichtbaar vol zelfvertrouwen op het podium staat, mag de eerste vraag beantwoorden om even op te warmen.

De examinator vraagt ‘Was deze dag goed georganiseerd?’. Waarop hij met een dikke glimlach en de nodige bravoure antwoord ‘Nou dat kon wel een stukje beter’. Uit zijn glimlach kun je opmaken dat hij dit met een knipoog zegt.

De examinator kijkt hem streng aan, lijkt zich aangevallen te voelen en negeert de millennial. De examinator gaat verder en ik zie bij deze jonge millennial zijn zelfvertrouwen verdampen, zijn hoofd verdwijnt tussen zijn schouders. Van zijn glimlach is nog slechts een bedroefd rood gezicht over. Het voorval drukt een stempel op de groep, de stemming slaat om van enthousiasme naar gelatenheid

Ik grijp in als dagvoorzitter en besluit de jongeren in het zonnetje te zetten. Ik spreek de zaal toe en benadruk hun vrijwillige bijdrage waardoor deze dag juist zo’, groot succes is geworden. Ik vraag alle aanwezigen te gaan staan en deze millennials te belonen met een oorverdovend applaus. En tijdens het applaus kijk ik naar de line-up en zie hoe ze plots staan te glunderen.

Na de bijeenkomst sprak ik deze millennials en er was geen bravoure maar bescheidenheid en dankbaarheid in hun spreken. Ze hadden nog nooit een applaus gekregen en waren zichtbaar verrast. Je zag ze groeien en stralen, het deed hun zelfvertrouwen zichtbaar goed.

Nadien sprak in enkele millennials en ze gaven aan nooit eerdere en applaus gekregen te hebben. ‘Normaal horen we alleen wat we fout doen en nu gaven met een dikke glimlach ze aan onder de indruk te zijn van het applaus wat ze kregen’. Opvallend was het woordje normaal in relatie tot fouten maken, is zeggen wat je fout daarmee als standaard in ons leven ingebakken?

Hierbij een verwijzing naar onderzoeken, tips, do’s en dont’s die in je voordeel werken in het werken met millennials.

Millennials zijn volgens onderzoekers mensen die geboren zijn tussen 1980 en nu. De jongste generatie zien wij nu in bedrijven instromen. Daar passen de volgende kenmerken bij:

Kenmerken millennials, rol van ouders

  • Je bent als jongere speciaal en wordt bejubeld om alles wat je doet;
  • Je kunt alles bereiken in het leven, mits je er maar voor leert, en zelfs zonder studie volop mogelijkheden;
  • Je kunt alles krijgen wat je maar wilt (eten niet lekker, dan krijg je wat anders);
  • Sommigen halen op school goede resultaten doordat ze hard leren, anderen omdat hun ouders zoveel klagen en bij de leraar aankloppen;
  • Als kind “onrecht” wordt aangedaan à ouders springen in de bres i.p.v. dat ze voor zichzelf moeten opkomen. Ze hebben hun hele leven gehoord hoe goed ze zijn, bejubeld door hun ouders;
  • Sommigen krijgen zelfs een medaille voor laatste bij de wedstrijd zijn;
  • Wil je naar de kapper of dokter, mam maakt de afspraak of verzet deze wanneer het niet uitkomt;
  • Ouders rijden kinderen overal naar toe, zeker bij regen (school, hobby’s, vrienden);
  • Ouders zoeken alles uit voor kinderen en kinderen zitten verveeld op de bank of op kamer;
  • En te laat komen is niet hun schuld, hun moeder heeft ze te laat wakker gemaakt.

Kenmerken millennials, hun ongeduld

  • Ze krijgen alles nu en direct. Wil je een film zien à filmsites zat, een filmkaartje kopen en wachten tot het weekend hoeft niet meer;
  • Ze hebben niet geleerd met tegenslagen om te gaan, die hebben de ouders voor ze opgelost of afgekocht (voor ze betaald, ook wanneer het kind niet mee kan op een reis buitenland. We vinden een weg voor ze. Wil je stoppen met sporten in het seizoen? Regelen we, je hoeft niets met tegenzin te doen, etc.;
  • Het irriteert ze wanneer het niet snel genoeg lukt. De ouder neemt het (te) snel over om iets voor ze te regelen (school inschrijven, boeken retourneren met schade, etc);
  • Ze willen een impact hebben op de wereld om zich heen, wat dat ook mag betekenen;
  • Willen zinvol werk doen, serieus genomen worden à Anders zijn ze weg;
  • Ze zijn leergierig, willen weten hoe de wereld om hen heen in elkaar zit;
  • Ze hebben niet altijd geleerd wat fout is of straf geeft. (sommigen jongeren vragen mij, is dit nu straf wat ik krijg? Gevolgd door, ok, wennen zeg. Dus nu mag ik niet ……);
  • En ze betwisten iedere vorm van leiderschap van wie dan ook. Gaan snel in discussie, willen weten waarom en vinden dat iets beter kan of anders moet;
  • Wanneer een verhaal saai is of te lang duurt gaan ze al weer op de smartphone kijken of roepen bijvoorbeeld boeien.

Kenmerken millennials, Techniek

  • Ze zijn opgegroeid in weelde en kunnen alles krijgen wat ze willen;
  • Ze zijn opgegroeid met media als computers, smartphones, games en social media;
  • Ze zitten op hun smartphone te kijken net zolang tot ze weer aan de slag moeten, bij iedere pauze en wanneer het niet mag op toilet;
  • Ze groeien op in een facebook/ Instagram wereld, waar filters op alles wat er geplaatst wordt.  Daar gaat het bijna iedereen goed en is iedereen succesvol en geslaagd en hebben alle oplossingen. Daar wordt getoond hoe geweldig het leven is als ik neerslachtig of depressief ben;
  • Die virtuele wereld met filters zijn ook filters van algoritmen, die bepalen welke informatie jij ziet. Ze missen veel omdat ze gerichte informatie tot zich krijgen.
  • Op social media klinkt iedereen stoer, hebben alle oplossingen en zijn heel zeker van zichzelf. à de realiteit is totaal anders, er is veel onzekerheid, weinig oplossingen. Het echte leven is zeker niet altijd zo leuk als het lijkt;
  • Ze hebben sommige sociale vaardigheden niet aangeleerd, denk aan verkering zoeken via social media. Is het niets, swipe je weg.
  • Gebruik apps i.p.v. telefoon; Het is ze vaak ook niet aangeleerd om te communiceren zoals het bedrijfsleven verwacht. Hoe doe je dat in het echt? Vaak doen ze dan net zo stoer als op social media, wat anderen irriteert omdat het als brutaal wordt gezien à ze zijn onzeker en hebben geen idee hoe het te doen.

Consequenties van social media

  • DOPAMINE komt vrij in onze hersenen; een stof die loskomt bij social media en ons goed doet voelen. Zelfs blij maakt;
  • Bijvoorbeeld hoi appen naar vrienden. Ben je een beetje down, bericht je vrienden en het voelt goed wanneer je een reactie terug krijgt. Je telt mee;
  • Daarom tellen we het aantal likes en raken in de war wanneer er weinig likes op een post zijn;
  • Het trauma van ontvrienden is enorm, de oppervlakkige vriendschap verarmt;
  • Dopamine komt vrij bij gokken, roken en drank. We hebben wetten voor gokken, sigaretten en drank, maar niet voor social media;
  • Het is alsof je zegt dat wanneer het je een beetje tegen zit en je voelt je een beetje down, ontspan en leef je uit en drink naar hartenlust;
  • Bedenk dat er een hele generatie is die “verslaafd” is aan social media wat ze door moeilijke tijden heen helpt. Diepgaande vrienden relaties zijn er vaak niet;
  • En bij stress “vluchten” ze in social media en gaan appen moet je mijn baas horen…;
  • De steunbetuigingen maken dopamine los en dat voelt goed.

Kenmerken millennials, Omgeving

  • En dan kom je in het bedrijfsleven en ontdek je dat je niet speciaal bent,  niet alles kunt bereiken;
  • Je niet zo uniek bent en je geen promotie zomaar krijgt. Je geen beloning krijgt voor minste prestaties (eerder straf) en je niet zomaar iets krijgt, gewoon omdat je het wilt;
  • En dat alles daar een kwestie van lang volhouden is voordat je succes hebt of succesvol bent;
  • En dat gaat ten koste van hun zelfbeeld en vooral hun zelfvertrouwen;
  • Ze weten niet wat echte vriendschap is, hoe je dat opbouwt of hoe je vertrouwen opbouwt in een bedrijf

Wanneer je het beeld van hedendaagse jongeren compleet wil maken, sta dan eens stil bij de 7 voordelen van millennials in je bedrijf of organisatie.

http://eepurl.com/gjKa2X
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/