7 voordelen van millennials op de werkvloer

Millennials. Er zijn er inmiddels twee miljard van, verspreid over de hele wereld en ze zijn allemaal geboren tussen 1980 en 2000. Een millennial als teamlid brengt voordelen met zich mee. Hierbij zet ik er 7 op rij.

1  Ze willen altijd en overal werken

Millennials hebben een ‘noodzaak zich te willen bewijzen’, ze willen een impact maken. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het sociale mediagebruik en merk je al snel op de werkvloer. Op veel instagram accounts van millennials staan foto’s die een achterliggende gedachte hebben om iets te bewijzen. Millennials die op jonge leeftijd zij gaan vloggen, zijn gewend dat ze volgers hebben waar ze een voorbeeld voor zijn. Deze bewijsdrang zie je ook terug op de werkvloer. De Millennial is een harde werker. Ze willen graag laten zien wat ze waard zijn en dit uiten ze door middel van prestaties.

Internet en smartphones zijn ook een reden waarom Millennials harde werkers zijn. De meesten denken dat dit alleen maar kan afleiden op het werk, toch steekt daar wat anders achter. Millennials blijven graag doorwerken, omdat zij overal toegang hebben tot hun e-mail beantwoorden zij zelfs buiten werktijd e-mails of andere berichten.

2  Ze zien een leidinggevende als coach, niet als baas

Millennials zien leidinggevenden liever als coach dan als baas. Ze hebben daardoor behoefte aan een sparringspartner, een dienstbare leider die meedenkt hoe ze zo snel mogelijk succesvol kunnen zijn. Millennials hebben een behoefte aan een leiderschapsstijl die gaat over het delen van kennis. Millennials willen leren van hun leidinggevende, op momenten samen kunnen optrekken en niet alleen te horen krijgen wat ze moeten doen.

3  Ze brengen nieuwe technieken en kennis mee

Wanneer millennials bij je bedrijf of organisatie binnenkomen, hebben ze geleerd en kennis genomen van hedendaagse technieken en inzichten. Ze zijn gewend te werken met internet-based toepassingen en vertellen al snel hoe jij meer kunt halen uit de toegepaste automatisering bijvoorbeeld.

Ze zijn gewend oplossingsgericht te denken, vinden razendsnel bronnen op internet, wenden hun netwerk aan en komen vaak al met oplossingen voor problemen die jij nog aan het uitleggen bent.

4  Ze hebben zelfreflectie

Veel mensen en bedrijven vinden het lastig om te reflecteren en kritisch naar zichzelf te kijken, millennials hebben dit op school al geleerd en hebben deze exercitie prima onder de knie. Ze leggen zichzelf continu onder de loep, soms zelfs teveel en kunnen ze zichzelf een tikkeltje onzeker maken waardoor ze de lat nog hoger gaan leggen. Bedrijven en organisaties kunnen of durven niet altijd kritisch naar zichzelf te kijken, het is verstandig een millennial dit te laten doen. Dit komt het bedrijf zeker ten goede.

5  Werk is niet zomaar een baan voor ze

Voor millennials is een baan niet zomaar een plek waar ze elke dag heen gaan om deze vervolgens ‘uit te zitten’. Ze willen een baan waarin ze van betekenis zijn, mee mogen doen een een impact kunnen maken. De opmerking dat millennials niet loyaal zijn klopt dan ook niet. Ze worden dolgraag betrokken bij projecten en zullen zich voor honderd procent inzetten. Wanneer je millennials uitdagingen geeft, zullen ze het bedrijf of organisatie juist naar een hoger level willen brengen. Het is daarbij belangrijk om millennials genoeg eigen verantwoordelijkheden te geven en ze niet (onnodig) kort te houden, of ze te laten onderpresteren door ze onderaan de ladder te laten beginnen.

6  Ze focussen niet op zwakke punten

Millennials focussen, in tegenstelling tot vorige generaties, minder op fouten en zwakke punten en meer op wat er al aanwezig is en sterke punten. Millennials blijven daarbij kijken naar wat bij henzelf beter kan en willen hun kwaliteiten graag doorontwikkelen. Hier liggen belangrijke kansen, wanneer millennials de mogelijkheid om hun talenten en sterke punten door te ontwikkelen, bijvoorbeeld door middel van trainingen, zijn het loyale medewerkers die je lang aan je bedrijf of organisatie kunt binden.

7 Je krijgt de kans als leider de wereld vanuit een ander gezichtspunt zien

Neem als voorbeeld Inga Beale, CEO van Lloyd’s of London, die regelmatig een 19-jarige mentor uit het reverse-mentoring programma van het verzekeringsbedrijf ontmoet, zegt dat omgekeerd mentorschap draait om het creëren van een personeelsbestand dat de wereld om haar heen weerspiegelt. Ze wordt daardoor herinnerd aan wat er in de wereld gebeurt en hoe de nieuwe generatie denkt en zich gedraagt en andere dingen wil. Ze krijgt er ideeën en inspiratie van alle door de millennials waarmee ze werk. Dit helpt haar na te denken over hoe ze dingen anders kan doen en hoe ze effectief een beroep op deze millennials generatie kan doen.

Het helpt senior leiders in contact te komen met de toekomst. Millennials komen vaak met frisse perspectieven, een open blik en, het belangrijkste, een intuïtieve benadering van nieuwe technologie en ideeën.

http://eepurl.com/gjKa2X
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/